Comunicació

Comunicar també és cosa de cor

Comunicar també és cosa de cor

En moltes ocasions m’han llançat la següent pregunta. Tu veuries a Don Bosco al pati digital?

A la recerca d’algunes pistes per reforçar una resposta afirmativa m’agafo al missatge d’Umberto Eco. “L’oratori és la gran revolució de Don Bosco. Ell inventa i després ho exporta a la xarxa de parròquies i a l’acció catòlica; però el nucli està a l’oratori. Quan aquest brillant reformador veu que la societat industrial requereix noves formes d’agregació, la primera és la joventut i després l’edat adulta, inventa una màquina perfecta per a cada canal de comunicació, des dels jocs fins a la música, del teatre fins a la premsa”. Aquestes paraules, pronunciades amb especial afecte per l’escriptor i filòsof gràcies al seu passat com a antic alumne, resum la sensibilitat del sant salesià i l’eix des del qual va desenvolupar la seva acció. “Don Bosco no era solament un evangelitzador – educador, sinó també un comunicador nat”, afirmava anys més tard don Pascual Chávez, Rector Major Emèrit de la Congregació, per ratificar aquesta idea.

Quina recepta s’aplicaria en els nostres dies? Alguns dels ingredients tindrien les seves arrels a Valdoco. Actualitzant les ‘paraules a l’oïda’, potser es centraria en una aposta per la comunicació online com a “trobada interpersonal”. M’agrada imaginar-lo cuidant especialment el diàleg i les formes en què connectem amb els altres, i el veig apostant per l’intercanvi d’informació, de continguts i idees evitant la desinformació. Si va redactar la Carta sobre la difusió dels bons llibres com hauria de permetre la difusió de les “Fake News”? Ompliria la xarxa de salesianitat entenent aquest “estar” en elles com una aposta per la transmissió de valors, de creences i d’opció per la vida. Un estil que permetés adaptar-se al “comunicar evangelitzant i evangelitzar comunicant”.

Fixant-nos en l’actuació del sant torinès veiem la importància que va atorgar a la comunicació de tu a tu, del saps xiular al diàleg interpersonal amb els joves. Fer-se present en els fòrums en què compartien les seves inquietuds per donar respostes adaptades a les seves necessitats. Aquí va sorgir la posada en marxa de tallers, la recerca de professors per preparar els seus joves i que al formar-se eduquessin als altres (això no es diu avui ser influencers?). Li preocupava la seva adequada formació religiosa i, al servei de tot això, potencia el joc, la música, el teatre, i desenvolupa una prolífica tasca editorial. Un gran ecosistema al servei de la seva missió educativa i pastoral. Tot això en una època en què no hi havia Youtube, Spotify, Amazon o Netflix. Quin potencial tindria tanta inquietud amb el seu talent aplicant-se a algunes de les noves eines!

Imaginar així suposa un desafiament per a la Delegació de Comunicació. El nostre servei és una opció transversal que pretén “promoure un ecosistema comunicatiu salesià com a comunió de persones, d’obres i d’activitats; i el desenvolupament i l’aplicació dels recursos d’aquest sector a la missió de l’educació i evangelització dels joves, especialment dels més pobres, i en les relacions amb la societat “.

La realitat d’aquest ecosistema farà present el carisma de Don Bosco a cada racó. La sort és que aquest Pati Digital sempre està obert per continuar amb la gran revolució que ell va començar.

Comunicar també és cosa de el cor. Comencem?

Carlos Martín Trejo

Delegado de Comunicació

OBJETIVUS I LÍNIES D’ACCIÓ

Posar la comunicació al servei dels joves, especialment dels més necessitats.

A- Potenciant el protagonisme juvenil en els canals de comunicació i els productes que es realitzen, per transmetre la importància i els valors de la joventut a tots els públics de la manera més eficaç possible.

B- Difonent a través dels mitjans de comunicació una imatge positiva dels joves com a protagonistes preferents de l’acció salesiana.

C- Adaptant els missatges i el llenguatge sobre la manera de viure i actuar en la societat, en la Família Salesiana i en l’Església per fer-los comprensibles i atractius a la joventut.

Presentar la missió salesiana actual i posicionar als salesians en la societat, en línia amb les directrius marcades pel Consell inspectorial, oferint a l'opinió pública una visió salesiana del món.

A- Apostant per l’opinió com a mitjà per oferir a la societat, d’una manera organitzada, la visió, les reflexions i el posicionament salesià sobre temes d’actualitat d’interès per a la missió.

B- Oferint testimonis de persones que mostrin la vida com a compromís i servei amb la prioritat en l’educació, l’evangelització, el treball i amb sensibilitat pels joves més vulnerables.

C- Donant visibilitat a la tasca educativo-pastoral salesiana com a extensió actualitzada del Projecte de Don Bosco.

Créixer en comunió inspectorial informant sobre la vida i l'acció del conjunt de la inspectoria i de les seves obres.

A- Cuidant la política comunicativa de la Inspectoria, coordinant les estructures de comunicació d’altres sectors a nivell inspectorial i local, per tal de projectar i millor la pròpia identitat, arribar a diferents públics i gestionar la imatge corporativa per assegurar la seva notorietat i posicionament.

B- Afavorint l’intercanvi d’informació entre salesians, membres de les comunitats educativo-pastorals i Família Salesiana, sobre aspectes rellevants de la vida salesiana mitjançant diversos recursos de comunicació.

C- Cultivant a les comunitats salesianes el diàleg sobre la pròpia vida dels germans i la comunicació de les “notícies de família”.

Educar per a un ús adequat dels mitjans des del punt de vista tècnic, carismàtic i ètic, segons els valors salesians.

A- Desenvolupant la competència en comunicació a través de la formació en els diferents ambients, sobretot pel que fa a la cultura digital per estar presents com a educadors en els “patis digitals”.

B- Optant per la utilització i promoció dels productes i serveis de les nostres empreses salesianes (Edebé, Dosatic i CCS)

ORGANIGRAMA 

Funcions de la Comissió Inspectorial de Comunicació

Assessora i fa propostes a l’Inspector i al seu Consell en l’àmbit de la Comunicació.

Potència la formació i la reflexió en aquest sector.

Anima el treball en comunicació al servei de l’educació i de l’evangelització dels joves i dels ambients populars i assessora en l’ús dels mitjans de comunicació en la tasca educativo-pastoral.

Proposa iniciatives de formació en comunicació per a salesians, col·laboradors i destinataris, mitjançant trobades, jornades i cursets.

Impulsa la creació de produccions audiovisuals i altres subsidis per posar-los a disposició de la Comunitat Inspectorial i dels destinataris.

Dissenya, executa i avalua la Programació Anual i rendeix comptes a l’Inspector i el seu Consell.

Dóna suport a les empreses pròpies del sector de comunicació, respectant l’autonomia de les mateixes.

Acompanya a la Comissió Inspectorial per a la gestió de crisi davant els casos que puguin presentar-se, per oferir la seva orientació des de l’aspecte comunicatiu.

Funcions del Delegat Inspectorial de Comunicació

Promou i coordina, en nom de l’Inspector, la comunicació a la Inspectoria.

Assessora a l’Inspector i al seu Consell pel que fa a la comunicació, amb la possibilitat d’alguna trobada presencial anual.

Coordina el disseny i aplicació del Pla Inspectorial de Comunicació i la Programació Anual de Comunicació.

Acompanya i anima, en la mesura del possible tot el relacionat amb la comunicació a la Inspectoria.

Col·labora amb els diversos equips i serveis de la Inspectoria especialment en la seva dimensió comunicativa.

Convoca i presideix la Comissió Inspectorial de Comunicació i les trobades de delegats locals.

Proposa a l’Inspector els noms dels membres de la Comissió Inspectorial de Comunicació i del director de l’Oficina de Comunicació.

Presenta a l’inspector els noms dels delegats locals, designats pels directors de les respectives cases salesianes.

Orienta i anima l’actuació dels delegats locals.

Canalitza la informació de jornades, cursos de comunicació d’interès per als salesians i comunitats educativo-pastorals.

Promou l’ús d’eines de comunicació i les xarxes socials en la vida comunitària i en l’acció educativo-pastoral.

Anima com a últim responsable la revista SMX Comunitat Inspectorial i el butlletí Informant, el portal web i els elements d’informació i publicitat dels diferents esdeveniments de la vida inspectorial.

Promou i realitza amb el seu equip activitats i projectes d’animació, formació, informació i producció.

Participa en l’Equip Inspectorial de Pastoral Juvenil.

Manté relacions d’intercanvi amb la Delegació de Comunicació SSM, el Butlletí Salesià, ANS, i el Dicasteri per a la Comunicació.

Es relaciona amb els organismes eclesiàstics i civils de Comunicació de l’àmbit inspectorial i busca formes de col·laboració.

Actua com a portaveu oficial de la Inspectoria, quan sigui necessari i de manera ordinària, podent delegar aquesta missió, quan convingui, en una altra persona que l’inspector designi.

Vetlla pel bon ús i les aplicacions de la identitat visual corporativa.

 

Es responsabilitza del seguiment de la feina de director de l’Oficina de Comunicació, si n’hi ha, i qualsevol professional de la delegació.

Vetlla per la bona reputació dels salesians.

 

Funcions del Delegat Local de Comunicació

Ser enllaç de la presència local amb el Delegat Inspectorial de Comunicació i participar en la Trobada de Delegats Locals.

Animar i coordinar la Comunicació a la pròpia casa, segons les pautes de la pròpia Delegació i del Sistema Salesià de Comunicació.

Exercir la coordinació dels encarregats de comunicació de diversos sectors en aquelles cases que ho requereixin.

Cooperar en l’elaboració i aplicació del Manual de Comunicació a nivell local.

Enviar a la delegació, de forma regular, les informacions que s’elaboren en els diversos ambients de la presència salesiana (notícies, fotografies, revistes, programes d’actes, productes multimèdia, publicacions, etc.)

Facilitar a la Delegació informacions i notícies aparegudes en els mitjans locals i que puguin ser útils per a la Inspectoria per la seva referència als Salesians.

Promoure la realització d’una “crònica gràfica” (vídeo o fotografia) de les activitats de la comunitat i de l’obra, especialment en les ocasions més importants, en contacte amb els responsables locals de l’arxiu i memòria de la casa.

Exercir de nexe entre la presència salesiana i els mitjans de comunicació externs, sol·licitant l’assessorament de la Delegació quan fos necessari.

Estar atent al bon ús dels perfils institucionals a les xarxes socials i al portal local.

10. Promoure l’aplicació de la imatge corporativa inspectorial en tots els ambients de la casa en les seves diferents suports, segons la necessitats locals (senyalètica, uniformes, façanes, papereria, etc.)

ÀMBITS D’ACTUACIÓ

 

Animació

L’animació és una manera de pensar i actuar fonamental en la pedagogia salesiana, que, entre altres coses, suposa acompanyar amb iniciatives concretes la dimensió comunicativa en les comunitats locals i en la Inspectoria.

Formació

La formació permet als destinataris comptar amb habilitats comunicatives i gestionar la comunicació en processos educatius i en les relacions internes i externes de la Congregació.

Informació

La informació salesiana promou el sentit de pertinença i de comunió, educació i evangelització de la joventut, crea consciència i atrau la gent per participar en la missió de Don Bosco; permet també presentar una adequada imatge de la Congregació.

Producció

La producció té com a objectiu donar suport a projectes, oferir recursos, crear o mantenir empreses i obres, llocs web, etc., que estiguin al servei de la missió educativo-pastoral a favor dels joves. Cal distingir entre la diversa activitat productiva i l’específica atenció empresarial.

Últimes notícies

Comunicació