«La comunicació salesiana d’Espanya és un referent per a la Congregació»

25 febrero 2021

Per Carlos Martín.

La Delegació Nacional de Comunicació Social va celebrar la 7a Jornada Salesiana de Comunicació durant el matí del 24 de febrer sota el títol “Del contenido a la comunicación online”

Aquesta edició, que es va desenvolupar en format on-line, va reunir més de 120 delegats i responsables de comunicació de presències i entitats salesianes per aprofundir sobre la importància de compartir experiències i caminar en el disseny de projectes per millorar la comunicació salesiana en l’entorn digital .

El moment central de la trobada va girar al voltant de la participació especial de Gildásio Mendes, Conseller General salesià per a la Comunicació, després del seu recent nomenament, que va connectar des d’Itàlia «per aprofundir sobre la comunicació com a vocació, mediació humana i cultural en la societat de les xarxes socials «.

Comunicar és l’art de fer preguntes

«En la nostra mà està l’educar en l’art de fer preguntes», compartia Gildásio en l’obertura de la seva intervenció per agrair l’assistència de la centena de comunicadors i valorar el treball conjunt de les dues inspectories d’Espanya. «Sou un referent per a la Congregació», va afegir desgranant ingredients com la professionalitat, la capacitat d’innovació, l’aposta per les noves tecnologies, el valor de la comunicació carismàtica, la preocupació per la identitat, la cura de la formació, la reflexió i la visió col·laborativa entre les cases. També va tenir paraules per destacar la data escollida. «És significatiu trobar-se un dia 24. Maria va ser la primera comunicadora», explicava mentre ensenyava des de la finestra la basílica del Sacro Cuore de Roma.

Posteriorment va desenvolupar alguns desafiaments i oportunitats a partir d’un escenari sòcio-econòmic i cultural que canvia ràpidament. «Vivim en una societat de velocitat, fluida, del canvi i de les innovacions. La comunicació canvia la cultura i la manera en què les persones viuen i es socialitzen. La comunicació està intrínsecament unida a la política, a l’economia, a l’educació , als interessos de les persones, grups i empreses «, compartia.

«A nivell d’evangelització, el món digital i les xarxes socials ofereixen un ambient molt important per a l’educació salesiana» afirmava i llançava  algunes preguntes desafiants als participants: Com concretar el diàleg amb l’Evangeli en l’ambient juvenil? Com entendre l’antropologia (llenguatges, ritus, símbols) i aprofundir el diàleg i l’acompanyament amb els joves d’avui? Com fer pastoral a partir de la realitat antropològica i cultural avui? Com interpretar la realitat cultural juvenil des d’una perspectiva salesiana?

Horitzó interpretatiu per a la comunicació avui

El conseller general va posar l’accent sobre la manera d’evangelitzar des de la comunicació atenent a l’exigència d’un diàleg profund entre el missatge cristià, la persona i la seva cultura. Explicava que «hem de seguir la metodologia de la inculturació i immersió, identificar els diversos tipus de persona, la seva cultura, el seu llenguatge, la seva manera de comunicar, els seus interessos i la seva visió del món».

Per a això va desenvolupar l’horitzó interpretatiu per a la comunicació avui sustentat sobre sis pilars: L’arrel central de la comunicació es troba en Déu comunicador de l’amor. El segon d’ells seria Jesús, Verb encarnat, l’epifania de la comunicació. En tercer lloc, Déu entra en la història, en el temps i en l’espai humà. La comunicació virtual es desenvolupa en el temps de Déu, en l’espai de Déu. Comunicació i redempció. En quart lloc, el Verb s’ha fet carn perquè nosaltres coneguem l’amor de Déu. La comunicació és viure l’amor com a vocació i servei. En cinquè lloc, la presència de la persona al món comunicatiu ecosistèmic és una continuïtat de la seva vocació natural a la comunicació en totes les dimensions. La persona és el centre de la comunicació perquè és protagonista i creadora de significat.

Finalment, en sisè lloc, Jesús revela l’amor i la comunicació del Pare. Don Bosco -com pastor dels joves- comunica l’amor de Déu pels joves. Tot aquesta realitat es reflecteix en el «somni dels 9 anys», com a arquetip de l’espiritualitat comunicativa salesiana: imatges, ritus, símbols, llenguatge, missatge, processos comunicatius, sons, immersió, interactivitat, ecosistema educatiu.

La Comunicació en la Proposta Programàtica del Rector Major pel Sexenni

Després del diàleg amb els participants, amb especial atenció als joves comunicadors assistents a la trobada, va tancar la seva intervenció presentant de primera mà el full de ruta de la Congregació després del CG28 i la Proposta Programàtica del Rector Major pel Sexenni. «Em permeto recordar que la presència avui arriba també al món digital, un nou i veritable areòpag per a nosaltres, l’hàbitat dels joves d’avui. També aquí hem d’estar presents, amb una clara identitat salesiana, amb el desig de portar l’anunci de la bona notícia, amb l’alegria i la senzillesa dels deixebles del Senyor «, explicava sobre la sol·licitud del Rector Major, Ángel Fernández Artime, al dicasteri per oferir instruments i estímuls per inculturar la missió salesiana en l’ambient digital.

Una gran xarxa de comunicació

La jornada formativa va finalitzar amb la reflexió i treball per grups sobre quatre àrees d’acció que permetran avaluar com es treballa des de la comunicació i marcar una estratègia comuna. Els participants, acompanyats per l’equip tècnic de la Delegació, van analitzar pistes de treball amb aplicacions i eines, i van concretar un projecte digital amb el treball web, el podcast, el disseny on-line i la presència en les noves xarxes socials.

També et pot interessar …

Noticia

[deg_elastic_gallery gallery_ids="67731,67728,67721,67576,67626,67636,67637,67638,67647" _builder_version="4.14.5"...