Continuem amb els temes baptismals que varem començar fa tres diumenges (samaritana, cec de naixement). Si diumenge passat el tema central era la llum, avui és Jesús, com a resurrecció i vida.
L’afirmació fonamental la fa Jesús a Marta: Jo sóc la resurrecció i la vida. Jesús es presenta com a resurrecció, entesa com el pas de la mort a la vida eterna, a la vida per sempre i no pas com farà amb Llàtzer que el restituirà a la vida terrena, o sigui el retornarà a la vida d’abans. En canvi, Jesús parla de resurrecció com un pas a la vida futura, a “l’altra vida”.
La clau d’aquest miracle, que és l’últim que Jesús fa abans de la seva Pasqua, la dóna el mateix Jesús quan diu que es fa perquè els deixebles creguin en ell i la gent cregui que Jesús és l’Enviat del Pare (versets 13 i 42).
Jesús interpel·la directament la fe de Marta. Ella expressa la seva confiança en Jesús, una confiança que acaba en una professió de fe en Crist, que expressa qui és Jesús per a ella: El Messies, el Fill de Déu. Estant al final de la quaresma, ens podríem preguntar sobre la nostra fe i la nostra relació amb Jesús.
Qui és Jesús per a mi? És realment resurrecció i vida?
Maria representa en canvi, la fe del poble d’Israel. Ella està enfonsada sota el pes del dolor, només veu la mort, la pèrdua i quasi es veu incapaç de fer el pas a la fe. Fins i tot la seva fe és un xic ingènua, com si la presència de Jesús fos una garantia per evitar-nos el dolor i la mort.
En les situacions de dolor, no reaccionem nosaltres sovint com ella?
Un últim aspecte que podem deduir d’aquest text és que el cristià està destinat a la vida que no s’acaba. Però la vida eterna no és només per a després de la mort. El qui creu en Jesús, no morirà mai més, perquè ja té aquí el germen de la vida per sempre. Això el fa comprometre contra les situacions de dolor i mort.
Fins quin punt puc dir que la meva vida és un compromís per sembrar vida i ànima, a les persones i llocs on hi trobo mort i sepulcres tancats?
Jesús, tu ets la resurrecció i la vida
Jesús, els teus grans amics, Llàtzer, Marta i Maria,
sempre van trobar en tu l’amic atent i fidel,
tant en els moments d’esbarjo com en la dificultat.
Davant la mort de Llàtzer, vas escoltar i acollir
el patiment i les queixes de la seva germana Marta;
però, sobretot, et vas deixar entendrir
per les llàgrimes sinceres de Maria.
Amb tendresa, els vas tornar el germà “ressuscitat”.
Era un preludi de la teva resurrecció i de la vida
que ens promets i ens ofereixes a tots a la Casa del Pare.
Ja saps que, davant la mort dels qui estimo,
em costa de creure i, sovint, la meva esperança trontolla.
El dolor de la separació ofusca la meva visió de fe
i, del fons del cor, em surt un “¿per què ho has permès?”.
Que les meves llàgrimes siguin expressió
del meu amor i de la meva confiança en tu.
Que la mort dels qui estimo
m’ajudi a creure en la “resurrecció!”.
(Extret de Pregar amb l’evangeli en la vida de cada dia, de Josep Codina, p. 54)
En la història de Llàtzer, la pedra que hi ha damunt el sepulcre de Llàtzer és una imatge de la seva manca de relació. Qui es troba darrera la pedra no pot tenir mai més contacte amb les persones. I, si la relació s’acaba, aleshores la persona es corromp, comença a “fer fortor”. L’amor de Jesucrist travessa la pedra. És tan fort que la relació d’amistat amb Llàtzer queda restablerta a través de la pedra. Travessa el sepulcre. Jesucrist mostra el seu amor tot plorant i commovent-se interiorment. Els jueus senten el seu amor: “Mireu com l’estimava”. Però Jesucrist no es queda aturat amb el sentiment d’amor. Ell ordena el següent: “Traieu la llosa!”. Aleshores alça els ulls al cel, al seu pare, i crida amb tota la força: “Llàtzer, surt a fora!”. A través de la pedra la veu de Jesucrist no pot ressonar. Però, quan la pedra és treta, ens arriben les paraules de Jesucrist, encara que hàgim mort, encara que moltes coses ja s’hagin corromput en nosaltres. La relació d’amistat entre Jesucrist i Llàtzer és tan forta que fa reviure els morts. És la paraula de l’amor la que crida els difunts a sortir del sepulcre i de tots els encobriments del nostre rostre veritable.
En la història de Llàtzer, l’amor de Jesucrist és el que arriba fins al cor esmorteït de Llàtzer i el ressuscita a una nova vida. En la resurrecció de Jesucrist l’amor del pare envia l’àngel a fi que faci rodolar la pedra. L’amor del pare arriba fins a la foscor de la mort, la rigidesa de la mort, la descomposició. L’amor del pare desperta el fill. Aquest amor també és vàlid per a nosaltres. El pare vol enviar-nos també el seu àngel, si ens hem aïllat en el sepulcre de la nostra por i la nostra rigidesa. El seu amor vol fer rodolar la pedra que ens empresona en el sepulcre, i ressuscitar-nos a una nova vida.
(Extraído de Saborear la joya de la Pascua, de Anselm Grün, p. 18)