És important saber com és el Déu en qui creiem, però més important encara és saber com és el Déu en qui va creure Jesús, com és el Déu que Ell ens va manifestar. Jesús ens parlava de Déu, no només amb paraules, sinó també amb el que feia. Avui Jesús ens explica unes paràboles que ens parlen de Déu, però que neixen d’una actitud de Jesús. I ell ens diu que davant dels germans menyspreats podem actuar de dues maneres diferents: igual que Déu -que és també la manera com actua Jesús, que “menja amb ells”-, o igual que els jueus “religiosos”, els “bons”, els purs, que no veuen bé aquesta actitud de Jesús.
I la meva actitud?
Què hi ha en el meu cor de fill pròdig… que fuig del Pare, que malgasta l’herència que ha rebut gratuïtament? Quan em comporto com ell?
Què hi ha en mi de fill més gran que es creu millor, amb més drets, irreprotxable, despectiu cap als altres germans? Quan em comporto com ell?
Què hi ha en mi que evoqui les actituds del Pare (misericòrdia, acollida incondicional, perdó…)?
Davant de l’actitud del Pare, que em perdona, que m’acull, que m’abraça… Quins passos vull fer jo cap a Ell? I quins passos he de fer cap als altres, seguint l’exemple del Pare?
Vine, Jesús, busca’m,
busca l’ovella perduda.
Vine, pastor.
Deixa les noranta-nou
i busca la que s’ha perdut.
Vine cap a mi.
Estic lluny.
M’amenaça la batuda dels llops.
Busca’m,
troba’m,
acull-me,
emporta’m.
Pots trobar aquell que busques,
prendre’l en braços i emportar-te’l.
Vine i emporta-te’m,
sobre les teves petjades.
Vine Tu mateix.
Hi haurà alliberament a la terra
i alegria en el cel.
(Sant Ambrosi)
A Déu se li han donat molts noms
com ara motor immòbil, energia eterna,
intel·ligència suprema, essència de la vida…
La llista no té fi.
Però Jesús ens diu:
Si voleu saber qui és Déu,
dintre de la vostra capacitat humana per conèixer-lo,
seguiu el meu exemple i digueu-li, simplement, Pare.
(James F. Colaianni)