Els col·legis salesians tanquen un curs marcat per l’acompanyament i l’acolliment

5 agosto 2020

Por Comunicación.

A punt d’entrar en el mes vacacional per excel·lència, els col·legis salesians tiren la mirada arrere per a recordar que el curs 2019-20 venia marcat pel clar objectiu de la cura pastoral, donant prioritat a l’acolliment i l’acompanyament a alumnes, famílies i professors de nova incorporació, en clau de l’esperit de família característic de la identitat salesiana. Acompanyament que ha tingut la seua màxima expressió durant el temps del confinament i un final de curs atípic per a cadascun dels quals formem part de les Escoles Salesianes.

Concretament, els coordinadors d’Escoles de les dues províncies salesianes d’Espanya, Fernando García (Salesians Santiago el Major) i Miguel Canino (Salesians María Auxiliadora) el passat 13 de setembre coincidien a remarcar la intencionalitat de l’acompanyament durant el curs al voltant de 75.650 alumnes dels 96 col·legis salesians, en els quals treballen uns 4.400 professors.

Un curs, marcat per la pandèmia i que ha sigut possible gràcies a la creativitat i a l’acompanyament dels docents els qui d’un dia per a un altre van haver de reinventar la seua manera d’educar, explicar i acompanyar a alumnes i famílies. El dels docents ha sigut un dels sectors, per excel·lència, que ha hagut d’aplicar rigorosament el teletreball. Els professors dels col·legis salesians s’han hagut de reinventar, i sí que ho han fet, amb una increïble capacitat d’adaptació i una dedicació que anava més enllà de les seues obligacions diàries.

Guardons, premis i reconeixements
Han sigut molts els guardons obtinguts pels centres salesians abans i després de la pandèmia. Entre ells destaca el nom del professor de Salesians Córdoba, Jacinto Molero, qui va rebre un dels “goyas de l’educació” per ser un dels millors docents d’Espanya.

El Col·legi Sant Joan Bosco de València va rebre el Premi Ciutadans, Salesians Úbeda va tornar a guanyar per desé any consecutiu amb el projecte ‘Adopa una estrela’ en el Certamen Ciència en Acció, Salesians Rocafort va aconseguir un dels primers llocs en l’els Premis Aprenentatge Servei que convoca edebé.

El Col·legi Salesià Germà Gárate de Ciudad Real va aconseguir en la Fira SIMO Educació 2019 el premi a la ‘Millor experiència innovadora d’infantil i primària’ al projecte ‘El cotxe del futur’, i Salesians La Costa va ser guardonat en *Tecnoedu pel projecte ‘Jo Vull Aprovar Mats’.

Tàndem Escola/Empresa
Són molts els passos que s’han donat en la relació de l’empresa i l’escola salesiana al llarg del curs que acaba. La universitat de Deusto i Salesians van segellar una aliança estratègica i van dissenyar conjuntament un nou grau en Enginyeria Robòtica amb itinerari dual que es començarà a impartir al setembre de 2020.

El Premi Nacional Don Bosco va celebrar el 13 de març de 2020 l’acte de clausura i el lliurament de premis del seu 33 edició. Un certamen ja va transcórrer sota les mesures de prevenció derivades de l’actual situació sanitària, amb un accés al públic restringit a participants, empreses col·laboradores i organització. En total es van atorgar 13 premis, sis dels quals van recaure en centres educatius salesians de Saragossa, Alcoi i L’Almunia.

Per part seua, Salesians Pozoblanco va inaugurar la seua primera Expo de la Formació Professional amb la qual va commemorar els 50 anys de presència d’aquesta branca formativa en el centre. A més, en Salesians Salamanca es va presentar el programa ‘Retenció i Foment del Talent’ dirigit a alumnes de Grau Mitjà i Grau Superior que podran incorporar-se als serveis municipals a partir de setembre 2020.

Escoles solidàries
Durant els últims dies d’octubre diferents centres educatius es van posar les sabatilles per a córrer en la cinquena edició de la Volta al Col·le per la Leucèmia Infantil. Aquesta iniciativa, en la qual han participat centres salesians com Logronyo, Osca, Rota o Pozoblanco, és el major moviment escolar contra aquesta malaltia i compte en l’actualitat amb la col·laboració de 856 col·legis.

Salesians Montsó va posar en marxa la iniciativa ‘T’acompanye” amb la que tracta d’afavorir l’acostament entre majors i joves. A més el mes de desembre totes les escoles salesianes es van bolcar en la celebració dels seus Pesebres Vivents i en iniciatives per a reunir Quilos de solidaritat.

Qualitat educativa
Quant a qualitat educativa, dos col·legis salesians van aconseguir certificar la millora en el seu nivell de qualitat. El centre madrileny Sant Joan Baptista-Salesians Estret ha rebut el Segell d’Excel·lència Europea EFQM 500+, mentre que el Col·legi Salesià Germà Gárate de Ciudad Real ha aconseguit el Segell d’Excel·lència Europea EFQM 400+. Totes dues certificacions van ser concedides pel Club Excel·lència en Gestió i Bureau Veritas.

Formació del professorat
Escoles Salesianes, la xarxa que agrupa a totes les escoles de salesians i salesianes a Espanya, es continua apostant per la formació d’educadors i educadores, ja que es considera un dels elements claus per a oferir una educació de qualitat que vulga respondre als desafiaments que hui ens presenta la societat.

De manera premonitòria, el president d’Escoles Catòliques i fins fa uns mesos superior de la Inspectoria Santiago El Major, Juan Carlos Pérez Godoy en el Congrés Magister animava als mestres a ser capaços de mirar al cor de l’alumne, d’ajudar-lo a creure en si mateix, de transmetre i transformar sent referent ètic, guia i portador de sentit. Perquè ser mestre, va afegir, és “una mica més que Wikipedia”. “Res del que fem és indiferent”, per la qual cosa va subratllar, d’una banda, la importància de la vocació docent, “no serveix qualsevol per a ser mestre”, i per un altre, la necessitat d’acompanyament al professor, especialment en la fe”.

El mes d’octubre es van desenvolupar a Madrid les primeres sessions presencials del curs d’expert de Direcció de Centres Educatius i la Formació de Coordinadors de Pastoral, en les quals participen al voltant de 100 docents de diverses escoles de les dues *inspectorías dels salesians i de les salesianes a Espanya.

Al llarg del curs es va impartir la formació d’equips de pastoral de Salesians Santiago el Major en el qual van participar 140 persones. D’igual manera, més d’un centenar de professors de nova contractació de les dues inspectories van participar en els cursos sobre el Sistema Preventiu de Don Bosco impartits a Godelleta (València), Sanlúcar (Sevilla), Màlaga, Las Palmas Mohernando (Guadalajara), Urnieta (Guipúscoa) i León.

Aquest final de curs, la formació estrela ha sigut el “Pla de formació per al desenvolupament de la competència online” com una oportunitat per a ordenar l’aprés en aquests mesos de confinament, per a afermar i adquirir millors competències digitals.

Escola oberta a Europa
L’Escola Salesiana té les seues portes obertes a Europa, mostra d’això va ser la V Trobada de la Comissió Escola Salesiana Europa i Mitjà Orient dels Salesians i Filles de María Auxiliadora que va tindre lloc a l’octubre 2019 convocat pel Dicasteri i l’Àmbit de la Pastoral Juvenil, i on es va tractar com a tema principal la reflexió sobre la Carta d’Identitat de l’Escola Salesiana a Europa. Al novembre també va tindre lloc a Munic (Alemanya) la IX Trobada de Projectes Europeus d’Escola i Formació Professional per a coordinar projectes europeus d’intercanvi i pràctiques per a diversos nivells educatius.

Al novembre de 2019, va començar el Projecte Don Bosco Wave que tindrà una duració de dos anys, i tindrà un impacte futur en 7.000 professors i 60.000 alumnes d’FP a la Unió Europea.

Els col·legis salesians
Aquestes línies ens ajuden a recordar que els patis salesians van estar plens de xiquets abans de la pandèmia i ens donen esperança que al setembre els nostres xiquets i joves puguen tornar a jugar i trobar-se en ells. Fins llavors, els esperem.

A Espanya hi ha 95 col·legis i 50 centres de Formació Professional de Salesians, en els quals es formen al voltant de 75.650 alumnes, gràcies a la labor de 4.400 professors. L’escola salesiana vol actualitzar l’experiència educativa del Sistema Preventiu de Don Bosco. L’objectiu és respondre a les necessitats dels joves, especialment els més desfavorits, conjugant com a escola catòlica un binomi: evangelitzar educant i educar evangelitzant. La innovació educativa és una de les apostes fortes de les escoles salesianes.

També et pot interessar …

Noticia

[deg_elastic_gallery gallery_ids="67731,67728,67721,67576,67626,67636,67637,67638,67647" _builder_version="4.14.5"...