29 mayo 2015

El Col·legi Salesià d’Alcalá està convençut que un ensenyament de qualitat i adaptat a la realitat actual de la societat ha de contemplar l’aprenentatge d’idiomes com un element bàsic. Fruit d’aquesta premissa ha desenvolupat un ambiciós programa educatiu que ja ha començat a oferir importants fruits. Es tracta d’un conjunt complet d’accions dissenyades des de la creença que «el plurilingüisme ja és una realitat».

L’estratègia del centre aposta per desenvolupar un innovador Pla Estratègic per a l’ensenyament d’idiomes. D’aquesta manera expliquen que amb una estratègia global, s’optimitzen recursos i possibilitats i no es limiten al desenvolupament d’accions esporàdiques. Aquest pla suma ja tres anys d’experiència amb l’anglès, però l’aposta del col·legi és ambiciosa i aquest curs ha incorporat la formació en idiomes com el francès o el xinès. Una autèntica revolució en un centre que precisament el curs passat va complir el seu centenari.

Hi ha dades numèriques que avalen l’èxit de l’aposta. Les ofereix el projecte de certificació internacional del col·legi. Actualment el centre està acreditat com a centre Trinity. Més de 200 alumnes (el cent per cent dels presentats) van aconseguir la seva certificació en diversos nivells d’anglès. Uns altres 11 ho van fer en francès. Aquest curs gairebé 250 alumnes s’examinaran per certificar el seu nivell d’anglès; 12 ho faran en francès altres sis, per primera vegada, es presentaran a les proves de xinès.

A més des del curs passat el col·legi es va convertir en Centre Venue del centre d’idiomes Macarena, un dels dos examinadors de la província, juntament amb l’Institut Britànic. Això suposa que cada curs més de 300 candidats de la província s’examinen a Alcalá per aquesta certificació.

És el resultat d’un treball docent que inclou estratègies noves. En un lloc destacat hi figura un projecte d’internacionalització, que permet apropar els alumnes a experiències reals amb l’idioma i que ha obert el col·legi al món. Es duu a terme un programa d’intercanvi amb un prestigiós Middle School de San Francisco, un intercanvi amb un centre de París, Lycée Antoine Sanit – Exupéry, a Les Yvelines i un programa d’estada amb famílies al Regne Unit i Irlanda.

Tot això es completa amb experiències com la visita d’un centre de les Illes Reunió que van estar amb 48 estudiants i 4 professors allotjats durant una setmana amb les famílies del centre o la visita el març passat d’un col·legi de New York que van compartir la jornada amb alumnes i professors d’Alcalá.
Els alumnes també mantenen contacte amb professionals de països anglosaxons d’Estats Units, Canadà, Anglaterra i Irlanda que fan que l’aprenentatge de l’idioma guanyi més sentit.

De forma transversal s’ha desenvolupat un innovador sistema d’ensenyament per als idiomes. Entre les seves peculiaritats figura la importància que se li atorga a l’atenció individualitzada, que es desenvolupa mitjançant un pla pioner d’atenció a la diversitat que té cura i vetlla per acompanyar els alumnes en l’aprenentatge d’idiomes. I per a l’ensenyament de la fonètica l’equip docent del centre ha creat un projecte específic que millora la lectoescriptura dels alumnes de manera eficaç.

La implicació social del col·legi fa que la seva oferta formativa en idiomes desbordi les aules. D’aquesta forma en el present curs el col·legi ofereix cursos per a adults de nivells B1 i B2 i cursos d’iniciació. Per això compten amb la col·laboració de l’acadèmia Andrew’s English School. Però també s’ofereixen en horari extraescolar classes de francès i xinès per a alumnes a partir dels 3 anys. La vivència de l’idioma es completa amb activitats esportives en anglès, la posada en escena d’obres de teatre o excursions bilingües a llocs d’interès de la pròpia Alcalá o del seu entorn.

Perquè tot això sigui possible, expliquen des del centre cal que «el professor es reinventi diàriament», i per això cada un realitza una projecció formativa individualitzada recolzada pel col·legi, amb l’objectiu d’obtenir tècniques que puguin aplicar a la seva aula. En aquests últims cursos l’equip docent ha rebut cursos impartits per experts internacionals que van arribar directament de Londres per formar en metodologies avantguardistes en bilingüisme. També ha passat per Alcalá José Manuel Palomino, director del Màster de bilingüisme i metodologia de la Universitat Internacional de La Salle de Madrid.

L’esforç té el seu reconeixement. El curs passat, el seu Equip d’Idiomes, al costat de membres del seu Equip Directiu, es va convertir en ponents de l’Escola d’estiu Salesiana 2013/14 i la seva aportació va rebre una gran acollida entre els col·legues.

Des del centre d’Alcalá adverteixen que l’ensenyament dels idiomes és «una carrera contínua i de fons, que ha de reformular-se diàriament, traient la llengua fora de l’aula, normalitzant l’ús de la mateixa de manera vehicular». Un plantejament que vol contribuir a una premissa general que inspira l’acció del centre: «establir les bases d’un col·legi modern, obert al món, que no treballa dia a dia per formar els millors al
umnes del món, sinó als millors pel món, des de la missió de convertir-los en bons cristians i honrats ciutadans ».

També et pot interessar …