En el personatge de la samaritana s’hi resumeix el procés de tot creient, amb el qual ens hi podem sentir identificats. Un procés que ve totalment marcat per la trobada personal amb Jesús que s’ha fet present en la nostra vida i ens acompanya en tot moment.
El moment inicial és el de marcar distàncies amb Jesús (com que em demanes aigua a mi?) com qui no vol saber-ne res, com qui no vol complicar-se la vida; per passar a un segon moment d’incredulitat davant del que ens diu (d’on trauràs l’aigua?), reflex de la nostra incredulitat davant la proposta de Jesús que ens sembla una utopia irrealitzable.
Poc a poc Jesús es va fent un lloc en el cor de la samaritana i aquesta descobreix que li pot saciar les seves necessitats més profundes (dóna’m aigua d’aquesta). Però aquí no acaba la cosa, poc a poc la samaritana s’adona que només ell és el que pot omplir de sentit la seva vida, cosa que havia estat buscant de moltes maneres i que no havia trobat (havia tingut cinc “marits”). Fins a arribar a posar en el centre de la pròpia vida a Jesús (Sóc jo, el qui et parla).
Això la portarà a ser portadora de la Bona Notícia als seus germans (no deu ser el Messies?).
Repassa el procés que has seguit en la teva vida creient. Dóna gràcies per tot el que has rebut i has pogut donar. Demana-li a Jesús que et doni l’aigua viva que et farà ser una persona nova.
Del Salm 94
Veniu, celebrem el Senyor amb crits de festa,
aclamem la roca que ens salva;
presentem-nos davant seu a lloar-lo,
aclamem-lo amb els nostres cants.
Ell és el nostre Déu,
i nosaltres som el poble que ell pastura,
el ramat que ell mateix guia.
Tant de bo que avui sentíssiu la seva veu!
Per Tu, oh Crist,
acceptar perdre-ho tot a fi d’assolir-te
– a tu que ha ens has captivat –
és abandonar-nos al Déu vivent
i pregar amb tu.
“Pare, no el que jo vull,
sinó el que vols tu.”
Perdre-ho tot per viure de tu, Crist,
és arriscar-se a una opció:
renunciar a si mateix
per no seguir més de dos camins alhora.
Dir no al que frena la nostra marxa rere teu
i sí al que ens empeny vers tu
i, per tu, vers aquells que ens confies.
Per a qui escull l’absolut de la teva crida,
no hi ha terme mig.
Seguir-te, ser dones i homes de comunió,
és anar aproximant-se
invisiblement al martiri,
dur en el seu cos l’agonia de Jesús
per esdevenir signes
de la resplendor de Déu.
(Fr. Roger de Taizé)