Esport Educatiu
Una mirada a l’entorn dels nostres patis, camps d’esport i poliesportius ens mostra un gran nombre d’infants i de joves que practiquen l’esport, que al seu voltant formen grup i són convocats regularment per aquesta realitat que els reuneix i que els atreu, en la qual posen una gran obstinació i se senten responsables del compromís adquirit amb ells mateixos i amb els altres membres del seu equip.
L’ajuda que ofereix un animador esportiu que els ensenya a caminar cap a una meta i uns objectius, a través del diàleg fluid i compartint amb ells inquietuds i sentiments, és una veritable oferta educativa i pastoral per a la vida dels joves.
L’esport és educatiu, en la varietat de les nostres obres i presències, quan es troba emmarcat en el Projecte Educativo-Pastoral de Centre, amb uns fins clars i concrets, amb una estructura definida, més enllà de tota improvisació, i animat per persones concretes serioses, responsables i portadores de valors. Aquests elements poden sens dubte validar aquest mitjà educatiu integral que és l ́esport amb el seu ric ventall de possibiitats.
Però l’esport és també una estupenda plataforma d’acció pastoral. Hi ha una sèrie d’elements que fan de l’esport un indret de proposta evangèlica i pastoral en clau salesiana per als infants i joves, com ara, la seva àmplia capacitat de convocatòria i formació de grup; el desenvolupament de valors com l’esforç, la solidaritat, la disciplina, l’altruisme, la preocupació pel treball dels altres, i la possibilitat de compartir experiències i models d’identificació, amb gran sentit de confiança i d’obertura als membres de l’equip i als animadors esportius.
CARACTERÍSTIQUES DE L’ESPORT EDUCATIU SALESIÀ
- Popular, allunyat de l’elitisme
- Humanitzador
- Preventiu
- Lúdic
- Integrat en un projecte educatiu
- Flexible, creatiu i gradual
- Estructurat i organitzat
- Dimensió pastoral
PERFIL DE L’ANIMADOR ESPORTIU
El “ser” de l’animador esportiu
- Els animadors esportius, ja siguin adults o joves, responen a una vocació que els porta a estar entre els joves, a dedicar-los temps, a compartir i apreciar el que els agrada i a afavorir que cadascú pugui madurar segons el seu propi ritme.
- Se senten part d’un Projecte Educativo-pastoral més ampli. Són membres actius de la comunitat educativa, i coneixen, assumeixen i duen a terme les línies mestres del Caràcter Propi i de la Proposta educativa de l’esport salesià.
- Viuen i comparteixen l’Espiritualitat Juvenil Salesiana. Se saben transmissors dels seus valors a través de l’esport, i per això tenen cura del seu testimoni cristià amb respecte i tolerància cap a altres maneres de viure i expressar la fe.
- Situen el jove al centre de l’acció, el fan protagonista del seu propi creixement i maduració, propicien experiències positives que siguin conformadores de la personalitat del jove. Per aquest motiu, no col·loquen la competició i els resultats com a principal objectiu en la seva tasca, sinó com un element més en el procés d’aprenentatge.
- L’animador esportiu està atent a les realitats i necessitats del seu entorn proper i a les incidències relacionades amb el món esportiu que apareixen en els mitjans de comunicació; s’avança, amb sentit crític, a les possibles aplicacions educatives que puguin derivar-se d’aquestes.
El “saber” i el “saber fer” de l’animador esportiu
- L’animador esportiu ha de tenir un nivell de formació inicial i una capacitació mínima per poder dur a terme la seva tasca educativoesportiva, i aquesta ha de ser de qualitat i ha de respondre a les expectatives de la resta d’educadors i dels joves.
- L’animador esportiu treballa en equip, tant a nivell local com a nivell inspectorial, tot buscant objectius comuns i emmarcats en un Projecte Educativopastoral conegut i assumit. Aquest treball en equip engloba accions de programació, d’avaluació de l’acció educativa i de presa de decisions de millora.
- L’animador esportiu haurà de programar a llarg i curt termini els objectius i els continguts específics a desenvolupar amb els infants i joves que se li han encomanat.
- Cuida la Formació Permanent en els camps relacionats amb la seva tasca (dinàmica de grups, resolució de conflictes, habilitats socials), assistint a les activitats formatives organitzades a nivell local i inspectorial, i treballant i coneixent altres realitats.
Amb una adequada formació i amb un acompanyament personal a la seva mida, els animadors esportius seran, a la vegada, bons educadors i evangelitzadors del nostre propi Projecte Educativopastoral.
Entitats específicament esportives: el club o l’associació esportiva
Entitats específicament esportives: el club o l’associació esportiva És l’entitat que, per les seves característiques específicament esportives i pels seus objectius tradicionalment lligats a l’esport de competició, mereix més atenció de la proposta educativa.
- El club esportiu, integrat en una obra salesiana ha de diferenciar de forma molt clara la competició formativa del que suposa la competició amb l’únic propòsit de guanyar o d’ascendir de categoria.
- La serietat, sistematicitat i metodologia en el treball no estan renyides amb la consciència que es treballa amb infants i joves i que l’esport no deixa de ser un joc al seu servei.
- Conscient de l’enorme influència que exerceix l’ambient familiar i de la figura dels pares i entrenadors, orienta els esforços en el procés de formació dels seus esportistes, no només cap a ells, sinó també cap als seus pares i persones més significatives.
En tots els ambients integrats en les nostres obres s’ha de tenir cura:
- De l’elaboració d’un Projecte Educativopastoral que tingui en compte les orientacions del de la Inspectoria, i que els objectius i criteris educatius del qual estiguin per sobre dels estrictament competitius.
- Del coneixement i de la divulgació de la Proposta Educativa de l’esport salesià entre tots els seus membres.
- De la presència en el Consell de l’Obra.
- De la pertinença dels animadors esportius al Moviment Juvenil Salesià.
- De la cobertura legal de les instal·lacions, dels animadors esportius, dels esportistes i dels esdeveniments esportius
AMBIENTS D’ACTUACIÓ
L ́escola
Des del marc escolar, l’esport pot arribar a la seva màxima expressió educativa. S’ha de posar especial atenció en tenir cura de la coordinació entre els educadors que desenvolupen la seva tasca en aquest ambient i els que ho fan des d’organitzacions esportives extraescolars.
La plataforma escolar pot ser idònia per garantir la continuïtat entre la tasca educativa del professional de l’educació física i del monitor que comparteix també amb els infants i joves gran quantitat d’hores, en horari no lectiu, però en el mateix espai físic. Són molts els eixos transversals que es treballen a l’escola i que es poden abordar des de l’esport extraescolar: educació ambiental, educació per la pau, educació del consumidor, educació per la igualtat, educació viària i educació per la salut.
esPlai-centre juvenil
Els Esplais i Centres Juvenils Salesians són ambients que reuneixen les condicions que afavoreixen el creixement integral dels joves. La cura del bon ambient, els grups de la més diversa índole, la relació personal, la participació i el protagonisme dels joves els fan idonis per a la pràctica esportiva.
Cal estar atents a la plena integració en aquestes característiques de qualsevol organització esportiva que neixi d’aquests ambients, o que sol·liciti la seva integració. En tots dos casos assumeix, per tant, la seva proposta educativa específica.
Parròquia
L’esport promogut des de la parròquia no només aconsegueix sentit en ell mateix, sinó com a reclam per al món juvenil. Amb un adequat acompanyament, esdevé espai per convocar i comprometre la joventut en la vida parroquial.
Plataformes socials
Últimes notícies
Esport Educatiu-
5 de desembre, celebrem el dia internacional del voluntariat
on 05/12/2024
La Família Salesiana posa l'accent aquest dia: el voluntariat és un dels motors de l'activitat que realitza. La entrada 5 de desembre, celebrem el dia internacional del voluntariat se publicó primero en Salesianos España.
-
El Club Don Bosco d’Alcalá de Guadaíra celebra el 50è Aniversari
on 05/12/2024
Aquest esdeveniment, celebrat a les instal·lacions de la presència salesiana, va reunir antics i actuals membres, familiars i amics que han format part d'aquesta gran família al llarg dels anys. La entrada El Club Don Bosco d’Alcalá de Guadaíra celebra el 50è Aniversari se publicó primero […]
-
El «Potaje solidario» de Triana amb València i el Líban
on 04/12/2024
Una jornada de convivència i solidaritat per donar suport a projectes educatius a Beirut i a les famílies afectades per la DANA a València. La entrada El «Potaje solidario» de Triana amb València i el Líban se publicó primero en Salesianos España.