23 noviembre 2015

– Quan va començar el Projecte Awalé? El projecte Awalé sorgeix en el 2004, al principi amb un petit grup de nois d’origen Ghanés que necessitaven aprendre espanyol. Inma, presidenta de Alraso fins a setembre de 2015, va començar a impartir classes d’espanyol a aquest grup de nois al pati d’una casa situada a la zona de la Muralla de Terra de Cartagena. A poc a poc el projecte va anar creixent i ampliant activitats en funció de les necessitats que s’anaven detectant.

– Quin és el perfil del destinatari d’aquest projecte? En el projecte participen homes i dones, majoritàriament d’origen magrebí, encara que també comptem amb persones de Ghana, Mali, Camerun, Nigèria, Congo i Senegal.

– Quants usuaris hi ha en aquests moments? Comptem amb al voltant de 50 persones que es troben en procés d’aprenentatge de la llengua i la cultura actualment.

– Què oferiu? A més de les classes d’espanyol, que són la part fonamental del projecte, treballem tallers d’informàtica bàsica, un taller de Gènere i un altre d’interculturalitat. També realitzem activitats lúdiques i d’oci com la participació en les diferents activitats, festivals, concerts, oferta cultural i activitats per conèixer la ciutat on estan vivint. Celebrem moments importants de les vides i cultures tant de les persones que assisteixen al projecte com de la cultura espanyola (Festa del Be, Nadal, Fi del Ramadà, Pasqua, per exemple).

Oferim un recurs de ludoteca perquè les persones que tenen fills menors al seu càrrec puguin assistir a les activitats en igualtat de condicions i puguin formar-se i participar de la mateixa forma. Aquest recurs és molt important per facilitar la participació de les dones en el projecte. Encara que també és un recurs usat per alguns homes.

– Què us transmeten els usuaris sobre els cursos? En general els i les participants estan molt contents, se senten molt orgullosos d’estar aprenent una miqueta més cada dia, veuen com tot el que aprenen és fàcilment traslladable a les seves vides quotidianes, veuen com poden participar cada vegada més de la societat que els acull i se senten molt orgullosos/as.

– Dins dels tallers que oferiu quins són els més demandats? Sens dubte les classes d’espanyol, sempre estan al complet i tenim grans llistes d’espera durant tot l’any.

– Quants educadors participen en el projecte? Existeix un educador responsable del projecte, no obstant això en Alraso treballem sempre de forma molt grupal, les decisions es prenen en conjunt, es debat i s’intercanvien opinions, entenent que aquesta forma de treballar beneficia en gran manera a cada participant. A més del tècnic responsable, existeix un equip tècnic darrere compost per 4 persones més (a més del responsable del projecte) i un equip de 20 voluntaris/as.

– Ha evolucionat amb el temps? Ampliat tallers, recursos, etc… en funció de la demanda o necessitats? Clar, com deia abans, comencem solament amb un petit grup de nois fent-li classes d’espanyol, amb el pas dels anys ens hem anat adaptant a les noves necessitats que anaven sorgint, a les noves demandes rebudes per part dels i les participants, a les noves realitats socials o al nou perfil de persones participants.

– Per què es diu awalé el projecte? Awalé és el nom d’un joc de taula d’origen africà. El joc consisteix a sembrar llavors en el teu camp per poder recollir fruits, però per poder sembrar el teu camp tens també que sembrar el del teu company de joc. Ens sembla que aquest joc és molt representatiu de la cultura africana: la solidaritat, el compartir, la preocupació per l’altre, la col·lectivitat, el donar per poder rebre, i d’altra banda és un joc que conjuga molt bé la idea de l’aprenentatge "sembrar per recollir", però fer-ho sempre acompanyat i recolzant-se en els altres, "aprenentatge col·laboratiu i compartit".

També et pot interessar …