7 septiembre 2015


El Congrés que ha tingut lloc a Estoril els dies 3 i 4 d’aquest mes ha comptat amb la participació de dos salesians de la Inspectoria Maria Auxiliadora, José Joaquín Gómez Palacios i Francesc Riu: heus aquí la visió del segon d’ells:

“Reunir més de vuit-cents professors i professores de les escoles salesianes de Portugal en un ambient festiu, per a reflexionar amb seriositat i il·lusió sobre la necessitat de renovar allò que avui es realitza en les nostres escoles, no és cap tonteria. Els nostres germans de la Inspectoria de Portugal han tingut la gosadia de proposar-s’ho, i han aconseguit amb escreix.
He tingut l’oportunitat de felicitar els organitzadors, i ho he fet. Una organització acurada i perfecta, i una realització difícilment millorable. Segons el meu criteri, la trobada ha estat un èxit rotund.

El lema del Congrés requeria una breu explicació, i els congressistes l’han rebuda: e-ducar més enllà del núvol — futur del cor educatiu.

Tarcízio Morais, el delegat inspectorial d’escoles i promotor del Congrés, m’havia demanat que presentés una ponència amb el mateix títol del capítol primer del llibre Escuelas Salesianas 2020 – Manual para Directivos. El títol és aquest: Educar i evangelitzar, avui i demà, en les escoles salesianes. No podia dir que no.

En una presentació preparada amb aquesta finalitat, he començat mostrant deu trets de les escoles salesianes que avui són essencials i que seran la garantia del seu futur. El primer, la dimensió evangelitzadora. El segon, la mirada al demà. Em va donar molta satisfacció que després alguns directius em demanessin aquesta presentació per a fer-la objecte de reflexió en les escoles respectives.

En una segona part he explicat com el procés d’evolució contínua de les nostres escoles està condicionat per tres variables que estan sotmeses a un canvi accelerat: l’entorn sociocultural, l’entorn pedagògic—educatiu i l’entorn eclesial—evangelitzador. No és broma. No podem deixar les coses com estan (Papa Francesc).

Cloenda: el desafiament que les escoles salesianes han d’afrontar consisteix a aconseguir que la seva oferta educativa respongui adequadament a les exigències que deriven de l’evolució de les tres variables citades, que serà l’única manera de respondre adequadament a les necessitats reals d’uns adolescents i joves que demà ja no seran els d’avui".

També et pot interessar …