ESTUDI DE LA PARAULA| CICLE A – XXIII DIUMENGE DE DURANT L’ANY

4 septiembre 2023

Proposta de lectio personal (o en grupo)

XXIII DIUMENGE DE DURANT L’ANY Cicle A (Mt 18,15-20)

 

 

PREGÀRIA

Creiem que estàs enmig nostre, Pare, i en el nostre interior;

creiem que l’Esperit del teu Fill ens impulsa.

Et demanem que no deixem d’estar oberts a l’Esperit,

i que sapiguem escoltar les seves insinuacions.

Que vingui sobre nosaltres el teu Esperit

perquè ens ajudi a conèixer més el teu Fill

a través de la Paraula que ara escoltarem.

  1. LLEGEIX…

Què diu el text?

Atén a tots els detalls possibles. Imagina l’escena. Destaca tots els elements que et criden l’atenció o que et són molt significatius. Gaudeix de la lectura atenta. Pren nota de tot el que adverteixis. Per comprendre el text et poden servir els comentaris que t’oferim a continuació.

Text (Mt 18,15-20)

En aquell temps, Jesús digué als deixebles: «Si el teu germà peca, ves a trobar-lo i parleu-ne vosaltres dos sols. Si te’n fa cas, t’hauràs guanyat el germà. Si no te’n fa cas, crida’n un altre o dos més, perquè la causa sigui judicada per la paraula de dos o tres testimonis. Si tampoc no feia cas d’ells, parla’n a la comunitat reunida. Si ni tan sols de la comunitat no volia fer cas, considera’l com si fos un pagà o un publicà. Us ho dic amb tota veritat: Tot allò que lligareu a la terra, quedarà lligat al cel, i tot allò que deslligareu a la terra, quedarà deslligat al cel. Us asseguro també que si dos de vosaltres aquí a la terra s’avenen a demanar alguna cosa, el meu Pare del cel els la concedirà, perquè on n’hi ha dos o tres de reunits en el meu nom, jo soc enmig d’ells.»

  1. MEDITA…

Què em diu Déu a través del text?  Atén al teu interior. A les mocions (moviments) i emocions que sents. Algun aspecte et sembla dirigit per Déu a la teva persona, a la teva situació, a alguna de les teves dimensions?

Mateu relaciona amb el tema de la correcció fraterna tres dites de Jesús. La primera confereix a la comunitat local la capacitat de decidir en qüestions disciplinàries (vegeu que el context és divers en Mt 16, 19). La segona assegura als deixebles reunits en el nom de Jesús, que el Pare escoltarà la seva Pregària. Finalment, la tercera aborda un tema molt apreciat per a Mateu: la presència de Jesús enmig de la seva església (vegeu Mt 1, 23; 28 20). La presència de Jesús en la comunitat és decisiva, perquè és ell qui fa que el Pare escolti la seva pregària, i que les decisions comunitàries tinguin valor més enllà de la història. Aquesta presència és també la que ha de moure a tots a buscar el germà esgarriat.

Després de l’ensenyament sobre com han de ser tractats els petits en la comunitat (Mt 18, 6-14), l’atenció es dirigeix cap a l’altre gran problema de l’Església: què fer amb els germans pecadors? com tractar-los? Mateu apunta dos recursos vàlids per sempre: la correcció fraterna (Mt 18, 15-20), i el perdó (Mt 18, 21-35). La primera mira més cap a la comunitat, mentre que la segona es centra en els individus. Totes dues actituds són imprescindibles perquè l’Església sigui una comunitat de germans. El procediment que es descriu aquí no és pròpiament un procés disciplinar, sinó una aplicació de la paràbola precedent. Es tracta d’un germà que s’ha separat de la comunitat, i cal emprar tots els recursos per a fer-li tornar. Aquesta cerca és tasca de tota la comunitat, però ha de fer-se amb respecte i amor: primer en privat, per a no posar-lo en evidència; després en presència de pocs testimonis; i finalment davant la comunitat local que, en cas d’obstinació, haurà de reconèixer dolorosament la situació en què aquest germà s’ha col·locat a si mateix.

Suggeriments:

  • “Abans de fer entendre el germà que s’ha equivocat, és necessari convèncer-lo que és estimat demostrar-li-ho”
  • “Senyor, vols que romanguem en el lloc, en l’espai real on ens salves, on ens recuperes per a l’amor: la comunitat.”

 

– “Jo estic entre vosaltres”

– “No deguis només que amor”

  1. COMTEMPLA I PREGA…

Què li dius a Déu gràcies a aquest text? Què et mou a dir-li? Peticions, lloança, acció de gràcies, perdó, ajuda, entusiasme, compromís? Parla amb Déu…

Suggeriments:

Senyor,

estic ple de desconcerts, d’incoherència i de pecats;

necessito, germà, que m’assenyalis el camí.

Germà, corregeix-me…Corregeix-me com ho faria Déu.

Digues-me el que vulguis, germà, germà,

però això sím fes-ho amb amor.

Fes-ho com ho faria Déu!

  1. ACTUA…

A què et compromet el text? Què ha mogut la pregària en el teu interior? Quin ensenyament hi trobes? Com fer efectiu aquest ensenyament?

  1. COMPARTEIX…

Si la Lectio es fa en grup, podeu compartir amb senzillesa allò que cadascú ha descobert, per tal d’enriquir el grup.

  1. DÓNA GRÀCIES…

Pots acabar aquest moment amb una pregària: expressa a Déu quelcom viscut, dóna-li gràcies per allò que t’ha manifestat, i demana a l’Esperit que et faci passar de la Paraula a la vida.

 

Gràcies, Pare, pel que m’has revelat amb aquesta Paraula,

Ajuda’m a progressar en el coneixement del teu Fill Jesús

i fes-me dòcil a l’acció de l’Esperit en la meva vida.

 

Font Pregaria: Evangeli al dia 2019 Ed. CCS