ESP CAT/VAL
divendres, 10 d'abril de 2020
La VI Jornada de Comunicació aprofundeix en el paper del comunicador salesià
La VI Jornada de Comunicació aprofundeix en el paper del comunicador salesià
- Per: Comunicació social
26/02/2020 - 41 Visites


Més de 100 responsables de comunicació dels ambients salesians participen en la jornada formativa.

Salesians Madrid va acollir la VI Jornada Salesiana de Comunicació en la qual han participat més de 100 referents de comunicació dels diferents ambients salesians de les Inspectories Maria Auxiliadora i Santiago El Mayor.

En la trobada s'ha abordat el paper del comunicador salesià en l'actualitat i la formació en eines socials com Instagram i podcast.

Javier Valiente, delegat nacional de comunicació, va donar la benvinguda i va valorar la riquesa en comunicació de totes dues inspectories, així com el treball conjunt i va assenyalar: “Podem pensar en la comunicació com una obra Salesiana. Sobretot, la consciència compartida de treballar coordinats”.

La VI Jornada de Comunicació va comptar amb la participació de José María Rodríguez Olaizola, jesuïta, sociòleg i escriptor amb gran projecció en xarxes. Fidel defensor de l'ús de la Comunicació i la Pastoral per a bastir ponts, unir a persones i idees, Olaizola va exposar els reptes del comunicador cristià i els desafiaments que cal sortejar per a aconseguir una comunicació en Internet al servei de la paraula.

Que l'Església ha d'estar i està en Internet no hi ha dubte. Actualment el contingut catòlic en el món de la comunicació ve dau per un mosaic de presències i comunicadors cristians, però no necessàriament amb intenció evangelitzadora.

“La comunicació cristiana comença amb una actitud cristiana”, va compartir Olaizola. Més important fins i tot que els continguts és l'actitud. Per al jesuïta, la millor manera d'estar en la comunicació és bastir ponts, és a dir, buscar espais de diàleg i de trobada i véncer les trinxeres. “Hi ha comunicadors que han triat jugar al joc de la divisió”, la qual cosa és un error, considera. “Es pot estar d'una manera menys radical, menys apologètica”.

Els ponts han de tendir-se entre creients i no creients; entre diferents sensibilitats dins de l'Església; cal bastir ponts intergeneracionals; entre llocs; i el repte més important, segons Olaizola, “cal bastir ponts cap als invisibles, els exclosos”. Aquestos ponts es tendeixen amb els llenguatges, els continguts i l'actitud.

Olaizola considera que estem saturats i és necessària una reflexió més àmplia, de fons, així com crear estratègies a llarg termini i un contingut evangelitzador de qualitat.

Però, a quines dificultats s'enfronta el comunicador cristià? Principalment a les pròpies característiques d'Internet: la immediatesa i el canvi constant que provoquen falta de profunditat, “és difícil donar un contingut que vaja més enllà d'un titular o de 280 caràcters”. També al ‘emocionalisme’, “ens pesen molt les crítiques, i és necessari mantindre el cap fred. En comunicació no es pot entrar al drap del ‘polemisme’ perquè destrueix ponts”, va explicar. Un altre tret contraproduent d'Internet és l'analfabetisme digital: entés com la quantitat de persones que no entenen el que està llegint, gent que respon a les seues pròpies obsessions.

“Una de les exigències que se li fa al comunicador és definir-te”, va explicar. “Estar en terra de tots costa perquè la tendència és polaritzar”; en Internet “pesen més les veus estridents i això fa difícil escoltar veus ponderades”, va advertir.

Al comunicador cristià se li ha d'exigir tindre una opinió informada, amb capacitat d'anàlisi; transparència, enfront dels quals opinen ocults després d'un avatar i comunicar amb una identitat personal i per a això “necessitem treballar perfils”, però això no s'aconsegueix de la nit al dia.

I, finalment, el comunicador ha de tindre en compte per a qui comunica i amb quina fi.

Quant al públic, Olaizola va categoritzar tres escenaris i diferents objectius: els ja convençuts. Amb els qui cal incidir més en el que ens uneix que en el que separa. Intentar obrir algunes fissures en els pensaments plans i ajudar a passar a una fe més adulta. Els distants –“en aquesta categoria estarien la majoria dels nostres alumnes”, va assenyalar-. Per a ells i elles “cal estar preparats per a una nova evangelització; crear continguts que siguen un primer anunci”. I els no creients, amb els es pot obrir bretxa.

Un dels grans reptes que se li proposen al comunicador cristià en aquesta nova etapa de la comunicació és, a més de la ja esmentada estratègia a llarg termini, el construir comunitats, “molta gent busca un espai de pertinença major” i les xarxes ofereixen la possibilitat de crear-los.

Després de la seua exposició, en el temps de diàleg, Olaizola va parlar dels seus projectes més coneguts: pastoralsj.org i “Rezandovoy”, per la seua experiència, un projecte comunicatiu ha de tindre un lideratge, va assenyalar.

De la teoria a la pràctica
En una segona part es van impartir dos tallers pràctics: Instagram, “L'èxit de la imatge”, per a traure-li el màxim partit a aquesta eina i xarxa social coneixent totes les seues funcions i possibilitats. Impartit per José Luis García Moscoso i Manuel Serrano, de la delegació de comunicació.

Un segon taller va abordar el Podcast com a eina per a les entitats i presències salesianes. Javier González, periodista de la COPE, va explicar les possibilitats que té el podcast i va guiar als participants en la seua edició per a fer-ho més atractiu i dinàmic, i en la millor manera de difondre-ho, atenent públic i objectius.

Les jornades de comunicació són a més d'una trobada formativa, un espai de reflexió i de bones pràctiques compartides.

Adjunts
Escribe un comentario
Últimes Notícies

9

abr

Entrevista a Carmen María Espino, professora en Salesians Elx i promotora del projecte BIKreando.
9

abr

Bosco Global comparteix algunes de les iniciatives després d'establir un diàleg amb aquestes presènc ...
8

abr

Havia complert els 79 anys d'edat, els 62 de salesià i els 52 de sacerdot.
8

abr

La Inspectoria Salesiana Maria Auxiliadora ofereix una selecció musical per a aquests dies en aquest ...
7

abr

José Joaquín Gómez posa a les nostres mans un material imprescindible per a ajudar-nos a aprofundir ...
7

abr

Amb aquesta senzilla imatge de dol volem tenir present a totes les persones que estan morint per la ...
 
Notícies Opinió

ver más
 

Dosatic S.L. © 2020
Site desenvolupat per DYNAMO 3.5

Aviso Legal Política de Privacitat